Het stagebureau van het praktijkonderwijs heeft een eigen facebook-pagina:
www.facebook.com/stagebureaupraktijkonderwijs
De mentor/stagebegeleider heeft een belangrijke taak. Hij/zij is de spil in de begeleiding van de leerling, maar ook van de praktijkbegeleider van het stagebedrijf. Stagebekwaamheid staat centraal en stages zijn een verplicht onderdeel van de opleiding in het praktijkonderwijs.
De stageplek
In het Assessment Stagegeschiktheid wordt gekeken naar de bekwaamheid van de leerling om stage te lopen. Is de conclusie dat de leerling stage kan lopen dan wordt bepaald naar welke stageplek de voorkeur uitgaat. De mentor/stagebegeleider maakt een afspraak met een bedrijf dat voldoet aan de wens van de leerling en de eisen die de school stelt aan een geschikt stagebedrijf. Het in het Assessment geoefende kennismakingsgesprek is de basis van dit gesprek.
Indien nodig krijgt het stagebedrijf vooraf informatie over het praktijkonderwijs. Wanneer de leerling stage mag lopen dan worden de afspraken vastgelegd in een stagecontract. Dit contract is in drievoud: één exemplaar voor het stagebedrijf, één voor de ouders en één voor het dossier van de leerling op school. De mentor/stagebegeleider scant het contract en plaatst dit in het digitale portfolio van de leerling in Presentis (in de map documenten).
Na ondertekening door de directeur van het praktijkonderwijs, de leerling en de ouders, neemt de leerling op de eerste stagedag dit contract mee naar de stageplek waar het stagebedrijf ook tekent. De gemaakte afspraken zijn voor de ouders van belang omdat deze de basis zijn van de communicatie tussen stage, school en de thuissituatie.
Na de eerste stagedag volgt er op afspraak een stagebeoordeling samen met de leerling en de stagebegeleider van het stagebedrijf. Deze beoordeling vindt plaats middels de stagebeoordeling, opgenomen in Presentis.
Stagebeoordeling
Tijdens de bespreking van de stagebeoordeling wordt in gezamenlijke verantwoordelijkheid een score toegekend op basis van een 4-puntschaal zwak, voldoende, ruim voldoende of goed.
Er wordt gescoord op vier gebieden:
- Algemene stagevaardigheden
- Werkproces 1 werkzaamheden voorbereiden
- Werkproces 2 werkzaamheden uitvoeren
- Werkproces 3 werkzaamheden afronden/controleren
Gescoord wordt op de volgende aspecten:
- samenwerken en overleggen;
- instructies en procedures opvolgen;
- materialen en middelen op de juiste manier inzetten;
- plannen en organiseren; kwaliteit leveren;
- kan omgaan met verandering en aanpassingen;
- met druk en tegenslag omgaan;
- aandacht en begrip tonen;
- op de behoefte en de verwachtingen van de klant richten.
Elk aspect is opgebouwd uit verschillende indicatoren die samen de score bepalen van de leerling. Per stagebeoordeling kunnen opmerkingen geplaatst worden. De scores en de opmerkingen worden genoteerd in het digitaal leerlingen begeleidingsdossier: Presentis.
De stagebegeleider van de leerling neemt contact op met de ouders/verzorgers en informeert deze over de stagevorderingen en/of voorvallen op de stageplek.
Stage en ouders
Tijdens de voortgangsgesprekken van de mentor/stagebegeleider en de ouders worden deze uitvoerig geïnformeerd over de vorderingen tijdens de stage.
Ouders hebben zo te allen tijde inspraak over de stage en nemen de uiteindelijke beslissing over stage en werk. Ouders nemen altijd contact op met de mentor/stagebegeleider en nooit met het stagebedrijf, ook al zou daar aanleiding toe zijn. Ziekmeldingen worden natuurlijk door de ouders wel rechtstreeks doorgegeven aan de stageplek, maar tegelijkertijd ook aan school. Dit ook als de stage weer hervat wordt.
Overgang school naar arbeid
Ruim voordat de leerlingen uit gaan stromen is de mentor/stagebegeleider reeds doende om een overgang te bewerkstelligen van stage naar werk. De mentor/stagebegeleider bespreekt met de leerling de wensen, behoeften en mogelijkheden van de leerling, de school ondersteunt de leerling bij het maken van de keuze door verheldering van zijn wensen en behoeften en goede voorlichting over zijn mogelijkheden.
De overstap van school naar werk loopt bij elke leerling weer anders, over het algemeen wordt het begeleidingstraject in de volgende stappen afgelegd:
- gesprek met ouders en leerling
- gesprek met potentiële werkgever
- gesprek met de jongerenconsulent van de gemeente
- nazorg wanneer de leerling aan het werk is, gedurende een viertal momenten in twee jaar.